Droga powiatowa nr 1805K - Zator
Lafarge dostarczył kruszywa dolomitowe oraz recepty na beton asfaltowy do rozbudowy drogi w Zatorze. W ramach inwestycji ułożono 1,7 km ścieżki rowerowej z 425 Mg betonu asfaltowego w kolorze czerwonym.
Zator to miasto w południowej Polsce, które zyskało sławę dzięki Parkowi Rozrywki Energylandia. To właśnie tutaj udają się rzesze turystów, którzy chcą wśród licznych atrakcji typu bajkolandia czy park wodny spędzić weekend. Znajduje się tu jeszcze Park ZatorLand, czyli największy w Europie park z ruchomymi dinozaurami.
Zator to również strefa gospodarcza – mieści się tu Strefa Aktywności Gospodarczej Małopolski Zachodniej.
Liczne atrakcje przyciągające turystów oraz ważny punkt na mapie gospodarczej sprawiły, że w Zatorze zaczęło pojawiać się coraz więcej pojazdów, a co za tym idzie modernizacja dotychczasowej drogi powiatowej nr 1805K stała się koniecznością, ponieważ ta stała się mało przepustowa i niebezpieczna dla mieszkańców i uczestników ruchu drogowego.
Rozbudowa drogi w Zatorze
Droga w Zatorze jest ważnym traktem powiatowym, łączącym się z jednej strony z krajową 44, a z drugiej – z drogą wojewódzką w kierunku Andrychowa. Jest też ważna z punktu widzenia logistyki i gospodarki, ponieważ prowadzi do Strefy Aktywności Gospodarczej Małopolski Zachodniej na terenie Gminy Zator, dlatego też jej rozbudowa była wyczekiwana przez przedsiębiorców ze strefy gospodarczej.
Na inwestycję czekali mieszkańcy Zatora, goście i turyści odwiedzający Park Rozrywki Energylandia, ponieważ droga biegnie pomiędzy jego atrakcjami ulokowanymi po stronie Zatora i sąsiedniego Przeciszowa.
Co więcej, mieszkańcy pobliskiego Podolsza od lat walczyli o obwodnicę, wskazując, że jest tu niebezpiecznie, a w sezonie w weekendy tworzą się kilometrowe korki w kierunku parków rozrywki w Zatorze.
– Jest to także droga tranzytowa dla osób jadących na przykład ze Śląska w góry – wypowiadał się w mediach Bogusław Bartula, członek rady sołeckiej, radny powiatu oświęcimskiego. – Ruch jest tutaj coraz większy, dlatego mieszkańcom tak bardzo zależy na powstaniu tej obwodnicy – tłumaczył.
Głównym celem rozbudowy drogi nr 1805K była poprawa bezpieczeństwa użytkowników dróg, w tym pieszych i rowerzystów.
Zmodernizowana droga powiatowa ul. Graniczna w Zatorze przyczyniła się do poprawy jakości życia mieszkańców dzięki temu, że odciążyła okoliczne szlaki krajowe i wojewódzkie. Ponadto rozbudowana droga zapewniła większą dostępność i łatwiejszy dojazd do okolicznych miejscowości.
Prace zakończono ponad 2 miesiące przed terminem
Projekt obejmował rozbudowę i przebudowę drogi powiatowej, konkretnie od 0 034,00 do km 2 190,00. Uwzględniał również budowę odwodnienia, przebudowę i budowę zjazdów i skrzyżowań z lokalnymi drogami gminnymi, budowę chodników i ścieżki rowerowej o długości 1,7 km, budowę zatok autobusowych oraz niezbędną przebudowę sieci energetycznej i telekomunikacyjnej. Dodatkowo na skrzyżowaniu z ul. Grabskiego wykonano rondo.
W ramach inwestycji zrealizowano:
- rozbudowa drogi do szerokości 6 m
- budowa lewostronnego chodnika o szerokości 2 m na całej długości
- budowa prawostronnej ścieżki rowerowej o szerokości 2 m o długości ok. 1,7 km
- budowa odwodnienia drogi w postaci kanalizacji deszczowej oraz systemu korytek po obu stronach drogi
Wykonawca, firma DROGBUD, wykonywał roboty budowlane od 19 czerwca 2018 i zgodnie z harmonogramem prac zakończyły się one ponad dwa miesiące wcześniej niż zakładała umowa. Zostało to osiągnięte dzięki kontynuowaniu prac nawet w niekorzystnych warunkach atmosferycznych, również zimą.
Całkowity koszt projektu to ok. 8,9 mln zł, z tego koszt samych robót budowlanych to ok. 8,1 mln zł, kwota dofinansowania środkami unijnymi to ok. 3,8 mln zł.
Lafarge opracował recepturę tzw. betonu kolorowego
Zadaniem Lafarge było dostarczenie kruszyw dolomitowych i recept na beton asfaltowy w tym na MMA w „kolorze” czerwonym na ciąg ścieżki rowerowej.
W ramach inwestycji ułożono 1,7 km ścieżki rowerowej z 425 Mg betonu asfaltowego w „kolorze” (czerwonym) z wykorzystaniem grysów w postaci kruszywa drobnego 0/4 nm i kruszywa grubego 4/8 mm.
Wyzwaniem było dla nas opracowanie betonu asfaltowego w kolorze czerwonym, typowym dla ścieżek rowerowych, spełniającego wymagania WT-2 2014. Pierwszy raz była opracowana mieszanka betonu asfaltowego na bazie kruszyw dolomitowych Lafarge z Zakładu Przeróbczego w Rudawie.
Podsumowanie
Może się wydawać, że realizacja takich projektów jak rozbudowa drogi jest niewymagająca i prosta pod względem projektowym. Tymczasem inwestycja w Zatorze udowodniła, że nawet najbardziej typowe prace mogą wymagać wsparcia ekspertów oraz dopasowania rozwiązania po konkretne potrzeby.
Kolejny raz udowodniliśmy, że potrzeby klienta są dla nas na pierwszym miejscu i dysponujemy odpowiednią technologią oraz wiedzą, aby wesprzeć go na każdym etapie inwestycji. Klient oczekiwał pomocy w opracowania badań i recepty na kolorowy beton asfaltowy, którego przeznaczeniem miała być nawierzchnia ścieżki rowerowej – uważamy, że zrealizowaliśmy to zadanie na ocenę celującą!
Najważniejsze informacje o inwestycji
Usługi dla infrastruktury
Przejdź do zakładki Usługi dla infrastruktury, aby uzyskać więcej informacji i dowiedzieć się, jakie produkty Lafarge rekomenduje dla takich kategorii jak: drogi, tory kolejowe, mosty oraz farmy wiatrowe.