Rozwiązania LafargeHolcim na podium Olimpiady w Rio 2016 roku

 
O narodzinach legendy sportu decydują zazwyczaj minuty lub sekundy na arenie lub podium olimpijskim. Widzowie nie są jednak świadkami wielu lat ciężkiej pracy, która prowadzi do osiągnięcia takich wyników. To samo dotyczy budownictwa. Aby zapewnić wszystkim sportowcom i widzom bezpieczeństwo oraz przyjemność z uczestniczenia w Olimpiadzie w Rio, LafargeHolcim wykonał ciężką pracę zarówno w samej Wiosce Olimpijskiej, jak i w zakresie infrastruktury miejskiej i transportowej. Dowiedz się więcej o naszej „olimpijskiej reprezentacji” dla Rio!
Rozwiązania LafargeHolcim sprawiły, że Wioska Olimpijska stała się wygodniejszym, bezpieczniejszym i piękniejszym miejscem
 
Po pierwsze firma LafargeHolcim była jednym z ważniejszych podmiotów, które przyczyniły się do budowy Wioski Olimpijskiej będącej miejscem zakwaterowania ponad 10.000 sportowców z 205 krajów i tysięcy dziennikarzy. Dostarczyliśmy rozwiązania stanowiące odpowiedź na konkretne wymagania:
 
Utrzymanie płynnego i bezpiecznego ruchu, niezależnie od warunków pogodowych, w celu umożliwienia sportowcom i dziennikarzom dotarcia do miejsca zawodów i powrotu w trakcie całych Igrzysk. Aby zapobiec powodziom i śliskości nawierzchni w wyniku silnych opadów deszczu, firma LafargeHolcim dostarczyła beton wodoprzepuszczalny Hydromedia™ do konstrukcji dróg i chodników w Wiosce Olimpijskiej. Jego unikalna formuła umożliwia odprowadzenie wody deszczowej do gruntu, zapewnia naturalne nawadnianie łąk i dostarcza wodę drzewom wokół jeziora w Wiosce.
Poprawa estetyki różnych obszarów parku publicznego przy jednoczesnym zapewnieniu trwałości. Firma LafargeHolcim zaproponowała architektom Wioski wykorzystanie dekoracyjnego betonu Artevia® i spotkała się z pozytywną odpowiedzią. Ten specjalistyczny beton pozwala nadać powierzchni różny kolor i fakturę. Jego dodatkową zaletą jest łatwość zastosowania i utrzymania oraz odporność na ścieranie.
 
Wkład LafargeHolcim w nową infrastrukturę miejską i transportową umożliwiający zmianę oblicza Rio
Firma LafargeHolcim uczestniczyła również w projektach dotyczących infrastruktury miejskiej i transportowej, kluczowych z punktu widzenia zapewnienia sportowcom i widzom możliwości szybkiego i sprawnego dotarcia do miejsc zawodów olimpijskich. W odpowiedzi na zapytanie władz Rio skierowane na wczesnym etapie inwestycyjnym dostarczyliśmy rozwiązania konstrukcyjne dla następujących projektów:
 
Międzynarodowy Port Lotniczy Galeao Tom Jobim: firma LafargeHolcim dostarczyła cement i kruszywa.
Czwarta linia metra w Rio: firma LafargeHolcim dostarczyła cement, materiały budowlane i beton, w tym specjalny beton na potrzeby stacji, tuneli i fundamentów.
Bus Rapid Transit (szybki transport autobusowy) (BRT), w tym projekty Transcarioca i Transbrasil.
Porto Maravilha: projekt ten polega na przekształceniu dawno opuszczonego obszaru portowego w nową dzielnicę łączącą funkcje mieszkaniową, komercyjną, turystyczną i kulturalną. W tym wypadku zaangażowanie firmy LafargeHolcim polegało na dostarczeniu kruszyw, cementu oraz różnych rodzajów betonu, w tym specjalistycznych światowych marek Artevia®, Agilia® i Hydromedia™.
 
Olimpiada, Mistrzostwa świata: Rio zmienia się dzięki LafargeHolcim
Z okazji Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej w 2014 roku i Letnich Igrzysk Olimpijskich w 2016 roku Rio postanowiło przekształcić swój dawno opuszczony obszar portowy w „port cudów” (Porto Maravilha). W 2016 roku postanie tam nowa dzielnica łącząca funkcje mieszkaniową, komercyjną, turystyczną i kulturalną. Poznaj konkretne zastosowania betonu LafargeHolcim!
 
Idąc za przykładem Barcelony z 1992 roku, Rio de Janeiro postanowiło skorzystać ze statusu gospodarza Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej i przyszłego miasta olimpijskiego i zmienić oblicze całych dzielnic. Położony w centrum obszar portowy nie uczestniczył w rozwoju metropolii. Dzięki projektowi rozległej przebudowy obszar o powierzchni 50 ha stanie się Porto Maravilha, czyli „Portem Cudów”!
 
Oprócz budowy infrastruktury (sieci energetycznej, gazowej, wodnej, kanalizacyjnej) oraz tysięcy domów, biurowców i hoteli projekt koncentruje się na ekologicznych i bezpiecznych sposobach przemieszczania się (tzw. soft mobility). Dzieje się to dzięki stworzeniu między innymi kilku linii transportu publicznego (łącznie z kolejką linową), 17 km ścieżek rowerowych, a także tras spacerowych.
Zielone przestrzenie zostaną poszerzone – posadzonych zostanie 15.000 drzew, a nowa droga ekspresowa będzie biec pod ziemią przez 2,5 km. Wspomnieć należy również o programie rozwoju gospodarczego, społecznego i kulturalnego, który obejmie wsparcie dla istniejącego dziedzictwa architektonicznego.
 
Artevia®, czyli akcent dekoracyjny LafargeHolcim służący upiększeniu miasta
 
W odpowiedzi na zapytanie władz w Rio skierowane na wczesnym etapie inwestycyjnym w 2011 roku pokrywamy około 70 zapotrzebowania na beton, co szacuje się na 250.000 m 3. Wykorzystywanych jest do tego siedemnaście ciężarówek i dwie zainstalowane na miejscu pompy, dostarczone przez zakład zlokalizowany w odległości 9 km.
 
Jednym z powodów, dla których wybrano nasz beton dekoracyjny Artevia®, jest jego zdolność do imitowania w chodnikach, w tym przejściach na plaży Copacabana, tradycyjnego portugalskiego ornamentu z czarnych i białych kamieni. Niektóre z potrzebnych do tego projektu materiałów pochodzących z rozbiórek przewieziono do nowego miejsca odzysku materiałów budowlanych LafargeHolcim w Inhaúma.
 
Obszar Porto Maravilha, częściowo zbudowany już na Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej w czerwcu 2014 roku oraz na 450-lecie miasta w 2015 roku, będzie gotowy na Olimpiadę w 2016 roku.
Nastawienie na odzysk materiałów
W marcu 2014 roku firma LafargeHolcim w Brazylii rozpoczęła nową działalność polegającą na odzysku materiałów budowlanych. Na terenie kamieniołomu Inhaúma na północ od Rio de Janeiro odpady rozbiórkowe mogą być poddane sortowaniu i odzyskowi, a następnie sprzedane jako kruszywo dla celów budowlanych. Pozwala to uniknąć wydobywania nowych materiałów.
 
Obiekt ten zajmuje powierzchnię 6.000 m 2 i dysponuje zdolnością odzysku na poziomie 150 ton/godz. Od momentu otwarcia dokonano tam odzysku 66.000 m 3 z „Elevado da Perimetral” (estakady, która łączyła główne obszary miasta) i z robót w ramach Porto Maravilha.